fredag 2 augusti 2013

Rånäs Slott.

Rånäs slott ligger blott ett stenkast ifrån vårt hus.. eller.. ja, om man kan kasta sten låångt då kanske... det ligger nog ca 1,5km bort om man ska vara riktigt nogrann.. Hur som så drivs det numera som kursgård med Spa och restaurang.. de har en del bröllop också.. vanligtvis så abonerar man då hela slottet... så jag gissar att det kostar en hel del. ;-) 
Nu under sommaren så har de öppet för almänheten Onsdag till Lördag... med lite guidning och måltider, varav man behöver boka en del i förväg.. tex frukost och Afternoon Tea. (det har jag inte provat ännu... men baserat på hur god middagen var där så är det defenitivt värt att prova!)
 
I Lördags hade vi besök av en väninna, så vi bestämde oss för att prova på Slottets mat till Middagen. så vi begav oss dit på kvällen. det var första gången vi var där faktiskt. jag har ju sett stället på håll när vi kör förbi, men aldrig varigt därinne.. så bara det var ju läckert värre.. för det är ett väldigt pampigt och vackert slott invändigt... så dit kommer jag åka fler gånger och försöka ta lite bilder när det är ljust.
som det var nu så gick vi igenom slottet och ut till uteserveringen på baksidan.. en helt underbar utsikt över slottsparken ner mot vattnet hade vi därifrån och det riktigt kliade i mina fingrar efter att få ställa mig och fotografera eller måla.. men nu var vi ju där för att äta. så jag lade band på mig :-D
 
En kypare kom ut och gav oss varsit glas och erbjöd oss champange eller jordgubbsvin (alcoholfritt) vi valde alla tre Jordgubbsvinet och sen satt vi bekvämt i en utesoffa i väntan på att de skulle duka iordning bordet.
efter en liten stund så kom samma kypare till oss med en liten aptitretare på porslinssked. det var en bit lax med lite röra på och lite citron pressad över. vet inte riktigt vad det var i röran. men gott var det i vart fall!
efter detta så började vi ana lite oråd... tillhör ju inte vanligheterna att man blir serverad drink och aptitretare utan att ha beställt det liksom... så vi gick och pratade med personalen.. Det visade sig att de hade ett bröllopsfölje boende på slottet och hade trott att vi tillhörde dem! blev ett litet missförstånd där när vi kom. något som var mitt fel till stor del, eftersom vi fått frågan om vi bodde där.. och jag tolkade det som att de frågade om vi bodde i Rånäs... men frågan var ju om vi bodde där på Slottet eller inte! hahahah... men det var tack och lov inga problem, vi fick gärna äta middag där endå!
 
Vi satte oss till bords och fick menyn... och valde deras 5 rätters måltid. vi fick den rekomenderad faktiskt. och maträtterna lät väldans goda.. så vi satte oss tillrätta vid bordet och väntade.... är faktiskt första gången jag sett så många bestick liggandes brevid mig på bordet ;-)
 
Först fick vi knäckebröd och en ursöt liten hembakt "limpa" att äta på medans vi väntade på första rätten.
 
Första rätten bestod av rökt laxrom, creme fraice och hemgjorda potatischips.
första gången jag smakat laxrom... och gott var det!
 
 
Rätt två bestod av en mycket god vit fisk, smörsås, färskpotatis, krabba, hyvlad vit och grön sparris med gelekuber av grapefrukt samt aioli färgad med bläckfiskbläck.
 
 
huvudrätten bestod av ungsstekt fläsksida m potatismos färska grönsaker och en helt Underbar rödvinssås.
 
 
Efterrätten bestod av Rabarber-mosse, Mariekexglass, små gelekuber av rabarber och någonting som såg ut som snö som bestod av stekt socker.
 
 
Slutligen så kom 3 sorters ost samman med fikonmarmelad för att avsluta hela måltiden.
 
 
 
Hela måltiden tog nog nästan 4 timmar och alla rätterna var supergoda! så hit kommer vi gå flera gånger ;-)  bland annat så planerar vi att gå på deras julbord sen i vinter.... och nu närmast så har vi planer på att prova flera saker ifrån deras meny. gäller bara att få till det med dagar och tider. :-)
 
 
 
Passa på att mysa av sensommaren nu vänner.. för snart är det Höst! ;-)
 


1 kommentar:

  1. Herreminje...en sån måltid!! Snålvattnet rinner nu må du tro..haha! Allt såg verkligen skitgott ut..och rätterna hade nästan tungvrickande namn som får tankarna att göra kullerbytta. *ler* Älskar sån där miljö och att få höra historiens vingslag..men jag måste säga att jag ALDRIG varit på sån fin middag. Vilken upplevelse..och fina bilder dessutom. Nu blir jag litt avis..haha! Rånäs slott..det ska jag lägga på minnet..
    Kramelikraaaaam

    SvaraRadera