måndag 21 september 2015

Lång tystnad och slutet på vårens byggande.

Blev ett långt uppehåll här igen ser jag. men energin och lusten har inte funnits att skriva något på länge... men nu är det nog på sin platts med lite uppdatering.

till en början så är jag sjukskriven för ögonblicket. har varit det i snart 3 månader nu faktiskt, jösses så fort tiden går ibland!?
jag blev sjukskriven för utbrändhet i slutet av min semsester och har sedan dess kämpat med att försöka få någon balans i tillvaron igen. Det är inte lätt kan jag lova!
speciellt inte när man som jag har ignorerat kroppens signaler så alltför länge att den tar till extrema åtgärder för att få fram sitt budskap.
i dag mår jag bättre men är inte på långa vägar "frisk" ännu. däremot kan jag åka buss den korta biten ner till Rimbo (ja när det går några bussar alltså) utan att uppleva total ångest och illamående. något som endå får ses som ett gigantiskt framsteg!
jag får heller inte samma paniska reaktion på parfymdoft eller andra dofter längre. även om jag fortfarande är mycket känslig, dock har instinkten att fly undan till varje pris minskat något.
däremot är jag fortfarande i det närmaste folkskygg. jag orkar inte med för mycket okända människor.. trängsel ljud och värme skapar en enorm ångest och efteråt kan jag vara helt slut i flera dagar. så någon shopping i stan är det inte tal om! ;-)
min focus ligger på att försöka lyssna till kroppen och bara göra precis det som den låter mig göra. samtidigt som jag kämpar med att försöka sortera och sakta ner alla de tankar som tycker mitt huvud är en lämplig racerbana....
vem sa att livet skulle vara enkelt?


nå nog om sjukdom för denna gång.
ser att jag aldrig han visa vår ombyggda entré från början av sommaren. det måste åtgärdas!

för att samanfatta lite så upptäckte vi att den befintliga entren till vårt hus var rutten och bitvis hängde i luften i våras. så vårt projekt med infartsbreddning blev utökat till att också inefatta ny entré.

vår tillfälliga lösning med lastpall kom till då det blev ett jättekliv upp när vi tog bort plattorna som låg på marken.

Här ser man att hela konstruktionen hänger i luften. finns inget markstöd över huvud taget, något som gav en rätt gungande känsla när man gick in och ut ur huset.



Borta!! här fick vi en liten överraskning också.. visade sig att våret hus en gång i tiden hade varit brunmålat... jag är ingen fantast av den här orangegula färgen vi har i dagsläget... men den är bättre än den närmast bajsbruna originalfärgen!


ordentliga reglar fastsatta med balkskor i betongen. detta blir stadigt det! det som ses här är första lagret bjälkar. vi lade ett lager till i motsatt riktning för att komma upp i rätt nivå och för att ge maximal stabilitet.

Maken med skruvpistol... som visade sig omöjlig att använda till vårt trallvirke... så det blev till att skruva med vanliga skrivdragare istället.


Det är en rätt djup grop under altanen... speciellt när man ska ta sig upp ur den igen! ;-)


En kvalitetsansvarig hade vi också självklart på platts... hon provgick var ny planka som kom till... måste ju kontrolera att det blev korrekt!


Regn drabbades vi av titt som tätt.. men då vi själva jobbade under tak så ville vi ogärna avbryta... men sågen ville ju inte gärna ducha... så maken snodde snabbt ihop ett regnskydd!


Här har vi äntligen skruvat fast sista plankan!  som synes så blev det en ramp istället för trappsteg. enklare att gå uppför och framför allt enklare när man ska ta in och ut tyngre saker... bara att rulla in dem! sen är det ju både barnvagnsvänligt och handikappvänligt..


Och här är då äntligen det helt färdiga resultatet.  en ramp som ligger nersänkt i nivå med infarten för att eliminera snubbelkanter.
pricken över i:et blev de nersänkta stenplattorna som på ett snyggt sätt markerar rampen.. och samtidigt fungerar som lite inbyggd dörrmatta!

 
Plattorna ansluter också vidare till plattkanten som vi lade längs med infarten, så intrycket blir enhetligt och lungt.



vi lät den övre nivån av entrén gå ut mycket längre än tidigare för att skapa mer platts utanför dörren. själva rampen tar vid i höjd med garageväggen och planar ut vid husknuten.


 
Planerna framöver är att bygga ny uteplatts här på framsidan som ska ansluta till denna trallen. planerna finns som sagt.. men vi får se när det blir av. varken jag eller maken har haft ork till övers för detta nu. men nån gång får vi hoppas att orken återvänder! ;-)

ta hand om er nu vänner! 
och vet att jag tycker om er jättemycket! trotts min långa tystnad. <3

1 kommentar:

  1. Men väsnnen...Det är ju lång rehabilitering på utbrändhet och jag vet verkligen vad du går igenom. Ta det med myrsteg så både kropp och huvud hänger med. Tråkigt att du känner dig folkskygg..men det kanske är just det kroppen behöver...vara i fred. Tänker på dig ska du veta..och jag hoppas du mår en smula bättre och att det är på väg åt rätt håll. :/ Nu till ert bygge...Såå jäkla smart!! :) Även smart att planera inför altan på framsidan...så slipper ni strula sen. Tänk bara på att det kan bli halkigt i vinter...men det finns säkert nåt halkskydd att lägga på eller nåt. Kanske takpapp?? Näe, inte vet jag..bara en tanke som pluppade upp. I alla fall jäkligt snyggt och smart jobb ni gjort. Kramelikraaaam

    SvaraRadera