måndag 25 maj 2015

mycket som händer.. och samtidigt lite..

nej här har det inte blivit skrivet så mycket nu.. men vi har jobbat på endå.. även om det inte blivit i närheten så mycket som vi kanske egentligen hade velat. men det är smällar man får ta!

förra helgen så regnade ju hela Söndagen bort.. så då var det bara Lördagen som spenderades på tomten.. och så öppnade Äntligen vårt älskade Café Drömkåken!  som vi har saknat att åka dit och fika!
så det blev självfallet besök där. faktiskt både på lördagen och söndagen. ;)  söndagns väder spelad in där vill jag lova. men jag kände en viss frustration över att inte kunna göra någonting ute då.. även om vi fick mysa istället på Drömkåken.
De hade renoverat en hel massa under vintern som var.. och det har skett en hel del ändringar inomhus. utan att stället förlorat sin charm! .. och ja. det är fortfarande samma ägare som driver stället. de tänkte sälja förra året. hade anons ute och allt.. men då deras dotter valde att komma in i rörelsen också så har de valt att fortsätta. Yay!!!





 
 
Nå det var förra helgens eskapader det...
denna helg så blev planerna lite omkulkastade...
som jag skrev på FB så hjälpte maken vår granne att hyra en maskin, då hon anlitat en frima att dränera om husgrunden... men pga miss i komunikationen dem emellan så blev det lite kaousartat i fredags.. då maskinen var på platts.. och gubbarna var på platts.. och de frågar grannen när killen som skulle köra maskinen skulle komma?! ...
så Lördagen spenderade vi till största delen hos grannen. maken instruerade en av killarna hur maskinen fungerade. och sen var vi där som backupp.. och flyttade lite buskar ur vägen när gubbarna åt lunch. ...  så hos oss blev det inte mycket jobbat den dagen inte.
Söndagen hade vi mer tur med.
Maken klippte delar av gräsmattan med röjsågen då den vuxit sig närmre "Äng" än gräsmatta.. blev inte hela klippt tyvärr, då tråden i trimmern tog slut... men en nog så bra början blev det!
själv körde jag "padda".. en såndär maskin som plattar till grus genom att vibrera över det... det är en konst att klara av dem vill jag lova! det ser lätt ut... men de där maskinerna har en helt egen vilja... och är det minsta lutning någonstans så drar de iväg åt helt andra håll än man tänkt sig.
nåväl.. det gick förhållandevis bra endå... sen körde vi upp mer grus från baksidan för att fylla ut vid sidan av huset. det blir en parkeringsplatts intil garaget.. där antingen en bil kan stå.. eller en släpkärra ;) ... så det blev mer paddande och mer grusskyffling.... men i slutet av dagen så började det se riktigt bra ut!
ett besök på Drömkåken hans med också.. ;) man måste ju äta lunch nångång!

som avslutning så ska ni få se en mycket vacker blomma som växer i min rabatt! ... jag hade ju som sagt var en massa lökar jag petade ner i höstas... utan att ha så stor koll på vad det var för blommor.. så det har varit många överraskningar i år! ;)

vist är den rätt läcker!? ;)

ta hand om er!!

1 kommentar:

  1. Verkligen läcker...och jag känner typ igen den...men vette 17 var jag sett den. Får fundera lite. Jasså du kör padda du....skulle jag ALDRIG kunna göra. Jag kan ju inte ens hålla i en gräddvisp ens innan känseln försvinner i fingrarna...haha! Men du....vad mysigt det ser ut på det där fiket..Gillar verkligen när de använder gammalt fint porslin och gärna udda serviser. Inredning var verkligen annorlunda men samtidigt gemytlig och trevlig. Det där stället drivs med kärlek...det ser man ju. :) <3

    SvaraRadera