söndag 22 juli 2012

önskan om svunna tider...

någonting som slog mig när jag åkte till jobbet i dag är hur mycket vacker och intressant arkitektur det faktiskt finns i stockholm!.. och nu pratar jag inte om de moderna fyrkantiga eländiga betongklossarna som är i de moderna delarna... utan om de gammla husen. de som byggdes när man fortfarande brydde sig om att ge utsmyckningar åt husfasader och former åt tak!.... det finns åtskilliga vackra fasader med en massa detaljer i sten och koppar som moderna byggnader verkligen kunde ta lärdom av.... fasader med bilder och figurer utmejslade ur stenen... tak med välvda kupoler... och dörrar med träsniderier.
Tänk om man kunde få se mer sådant istället för grå betong och glaskomplex!


okey. nog om det!.

mitt senaste projekt med mormorsrutor ökar i en långsam men stadig takt. de nya rutorna tar något längre tid att virka än de gammla.. åtminstonde käns det så. men jag tycker om mönstret som de ger och att de blir perfekt fyrkantiga!.. de andra rutorna blev ofta missformade för mig.. så dessa känns lättare att arbeta med när de är färdiga... slipper vågformade kanter! hihihi...  just nu har jag 13 rutor klara. och ingen är den andre lik! känns bra att kunna variera färgerna och mönstret så pass bra så det inte blir regelbundet. jag har 6 olika färger +ljusgrått till kanten. och dessa färger varierar jag friskt för att skapa olika variationer av rutor. hoppas på att få till en vacker men ändå udda halsduk av det hela i slutändan!... självklart ska ni få se bilder av det hela sen ;-D

1 kommentar:

  1. Tycke oxå att de borde lägga ned lite mer själ när de bygger nytt i städerna. Varför inte eftersträva gammal arkitektur? Betongklossar blir ju bara målade med graffiti just för att de är så grå o trista..*ler*

    Nu blir jag ju nyfiken såklart..En julhalsduk vore nåt det! Är det bara grå nyanser eller är det rött oxå måntro? Näe..nu måste du ge mig en smygtitt..hihi!
    Kram goaste fröken..

    SvaraRadera