torsdag 2 augusti 2012

Tomteland i Mora

Ja så äntligen har jag haft tid att gå igenom bilderna ifrån vårt besök på Tomteland i Mora!
tar lite tid då kameran tar så pass stora bilder att de måste krympas innan de går att lägga upp här på bloggen. ;-D I-lands problem, jag vet! *asg* men nog så krångligt när datorn just är tillbaka från reparation och man blir tvungen att instalera alla olika program på nytt.. *suck*
men nu får ni njuta av en hel mängd bilder på en gång istället...
***

 Utsikten när man "bestiger" Orsa Björnpark är verkligen otrolig!.. vi började vårt besök i Dalarna med att hälsa på alla de fina björnarna, och njuta av utsikten... tyvärr hade vi ju självklart med oss fel objektiv till kameran. så några bilder på Nallarna blev det knappt... inga värda att visa i alla fall... så ni får nöja er med den otroliga utsikten *ler*
***

Entrén till det förlovade landet.. ja eller Tomteland alltså *ler* .. men när man är så tokig i Julen som jag är så är det ju i princip samma sak! *skrattar*
***


Trollen bor här på Tomteland också... detta är Trollkungens stuga... 


Att få gå omkring inne i trollens stuga och titta i det stora skafferiet var en upplevelse.. kan tänka mig hur det hade känts att få göra detta som barn!


Alla lådor var fyllda med olika saker som Trollmor kunde tänkas använda i sina brygder.


Trollskatten! 


Min aldeles egna "Trollkung" tog såklart plats på Tronen... *ler*

***


I detta otroligt vackra hus bor Tomten!.. måste erkänna att jag bara älskar timmerhus!


Underbara fönsterluckor!.. undrar om jag kan sätta likadana på utsidan av lägenhetsfönstren hemma?... på något vis så tror jag inte att det blir riktigt samma sak... *ler*

***


Nu har vi klivigt in i stugan. detta är Tomtens sängkammare! 


Vad är nu detta?.. det kan väl aldrig vara Listan över snälla barn va?


hahaha nej det var det inte! utan en Gästbok som vi självklart skrev i!


En fikapaus i Tomtemors kök är ju aldrig fel..


Jag gissar på Grötkastrull.. men jag är faktiskt inte säker..


Jag kunde ju inte motstå chansen att få sitta i Tomtefars stol! 


Det märks tydligt att vi är i Dalarna på alla olika midsommarstänger. men jag har aldrig sett någon som kommer i närheten av denna!!! för det första så är det ju en Vinröd flaggstång.. och sen dekoren.. aaaah.. Underbart! *ler*


Bakom midsommarstången så ser vi Tomtens verkstad. eller nja... det påstås vara det. men innuti så finns en stor affär i ena änden och en stor restaurang i den andra... så det där med Tomteverkstad vete tusan om jag håller med om faktiskt.. snarare samlingshus/matsal i så fall...  men lite intressant är att detta är ett av Sveriges största Timmerhus! det ni!

***


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar