tisdag 21 maj 2013

Hur min Järnek blev en Mahonia..

När vi köppte vårt hus så var det ju djupaste vinter och snö precis överallt! så trädgården såg vi inte något av annat än på bilder ifrån mäklaren. och på en av Mäklarens bilder så är där en vacker grön buske som mäklaren skrev var Järnek.
här är Mäklarens bild:

 
 

Jag som är så Jultokig blev ju förståss själaglad! Tänk va! en egen Järnek på tomten!
när vi var och besåg huset så såg vi förståss inte denna... eftersom den var helt begravd av snö. men den sitter brevid garaget i alla fall.. och stor är den också!
sånär vi flyttade in så fick vi skotta fram den under snösmältningen och försöka att binda upp den en aning så den inte skulle ligga och ta upp halva infarten... men fint grön var och är den fortfarande.

sen så började den sätta blomknoppar och slog ut i jättevackra, lätt Honungsdoftande Gula blommor! ... Humm.....  Järnek har inte Gula blommor.... Det fick jag lära mig när jag Googlade på den för att se skötselråd.
Så min vackra Järnek är inte alls en Järnek. utan en skl Mahonia.


"Mahonia, Mahonia aquifolium, får i april-maj stora, ljuvliga klasar av varmt gula blommor. Efter blomningen utvecklas dekorativa blådaggiga bär. De är mycket sura men vissa fåglar låter sig väl smaka. Buskarna blir uppemot en meter höga och nästan lika breda."



Hepp! så nu är man med en Mahonia då..  Gott om överraskningar i trädgården är det ju helt klart! ;-D

Förutom denna något oväntade utveckling så kommer det upp saker lite här och var i trädgården... bla Pioner. så det är roligt att ta en vända var dag och spana efter nya saker....
Något vi däremot har överskott av är Kirskål


Förstod ju aldeles för sent vad detta var... så alla rabatter är totalt invaderade! .. så en rejäl storrensning är nödvändig för att ge de andra växterna en chans att växa.... bara bekymmret att få in detta i "kalendern" någonstans också.... det är ju inte direkt så att man har en massa tid att slå ihjäl! ;-D

toodelooo!

2 kommentarer:

  1. Jaha..Mahonia ..då har jag lärt mig nåt nytt!! :) Den är ju jättefin!! Välkommen i klubben..kirskål kommer i överflöd även här.:( Man kan visst äta dentill o med..:) Kul att se vad som kommer hos dig! Kraaaam Ninni

    SvaraRadera
  2. Synz ju direkt på bladen att det är mahonia

    SvaraRadera