tisdag 3 april 2012

Påsken är i faggorna!!

Ja jag vet i alla fall en make som skulle bli lycklig om jag dök upp i sovrummet klädd på detta vis ;-D fast att flyga till blåkulla i denna utstyrsel... nä.. det känns lite väl kallt tycker jag! 


Att pyssla är ju något jag tycker väldigt mycket om... och att dekorera ägg var något jag började med förra året.. och det är grymt kul!..
dessa ägg på bilden är tyvärr inte mina alster. men Jag har däremot använt mig av samma teknik när jag dekorerat mina... och dessa mönster måååste ju bara provas! ;-D ..

äggen är inte målade som man kanske tror.. utan färgade med vanlig äggfärg i vattenbad...
för att skapa mönstrena så använder man sig av smält stearin blandat med bivax som man "målar" på med hjälp av en knappnål.. ju ljusare färg. desto tidigare i processen är det målat... eftersom en yta täckt med vax inte blir färgad i nästa bad...
så räkna antalet olika färger på äggen nedan så ser ni hur många gånger de är doppade i färgbaden ;-D .. tidskrävande men skitkul! ...
sedan när man är klar med färgandet så håller man upp ägget försiktigt nära en ljuslåga och smälter bort vaxetr och torkar av med lite papper... så får man denna helt perfekta släta yta! ;-D 




Ett annat och kanske naturligare sätt att "sätta färg på äggen" så att säga, är att koka dem samman med olika färgande matvaror. detta är speciellt lämpligt om man sedan tänker äta äggen och är lite orolig över att få i sig konstiga färgämnen.

Äggen nedan är först kokade. sedan lägger man dit en bit växt eller blomma/löv och lägger hela ägget i en nylonstrumpa och knyter åt tight så att bladet ligger kvar. sedan läggs ägget i ett vattenbad där det får ligga tills önskad färg är nådd.

saker som kan användas till att ge färg är bland annat:
kaffesump i vatten.
dödbetor i vatten,
lökskal i vatten (röd eller gul beroende på färg)
gurkmejra i vatten...

listan kan säkerligen byggas på med flera olika färgande matingredienser. det är bara att experimentera villt inför påskmiddagen!. ;-D


Glad Påsk till er alla! och lycka till med Pysslandet inför påskmiddagen ;-D

1 kommentar:

  1. Ja inte blir det den sortens klädsel på torsdag inte..En får klä sig varmt..för det är ju huttrigt därute..*ler* Vilka ägg alltså!! Snacka om tålamod när man ska greja..Själv kör jag enkla färgade med karamellfärg i olika bad och inte ett enda jäkla mönster..haha! Såna här vill man ju inte knäcka å äta upp precis..De lämpar sig nog mer för påskriset..om man INTE har katter...haha!
    Min gube får agera fotograf och vinka av när påskkäringen svingar sig upp på kvasten här....
    Vem vet..man kanske inte kommer åter igen..*asg*
    Det lär ju vara rasande trevligt där på blåkulla har jag hört..
    Kramelikram till dig..

    SvaraRadera