tisdag 14 april 2015

Bröllopsdagarnas namn.

Rensade ut en massa gamla dokument och sprang på en riktigt klassiker där i!... bara måste dela med mig av denna. :D
Listan nedan skrev jag iordning inför mitt och makens bröllop för flera år sedan. den fanns sedan med i en folder som alla gäster fick vid sina platser.
vad dagarna heter letade jag upp på internet.... däremot är det mina egna påhitt till förklaringar efter namnen. så om någon är sugen på att dela listan vidare får ni gärna göra det, men länka då tillbaka till mig. :D


De olika Bröllopsdagarna

  1. Bomull. (Ja man sliter väl ut lakanen de första åren! )
  2. Papper. ( Alldeles för sent att tänka på äktenskapsförord nu! )
  3. Läder. ( Grrr....) 
  4. Frukt/Blommor. ( Är ju alltid trevligt att äta/se på! ett fruktträd kanske?)
  5. Trä. ( Nu är det dags att bygga eget hus med andra ord!) 
  6. Socker. ( Ja efter alla svordomar vid husbygget kan man behöva något sött!) 
  7. Ylle. ( Det var ett dåligt byggt hus om man behöver ha på sig Yllesockor inne!)
  8. Gummi. ( Dags att byta Däcken på bilen med andra ord.)
  9. Linne. ( Nu är det dags att bjuda hem folk på middag, med Linnedukar på borden)
  10. Tenn. ( Tennsoldater är ute för länge sedan! )
  11. Stål. ( Nya köksknivar! )
  12. Siden. ( Sidenlakan ska man väl sova på någon gång under sitt liv!)
  13. Spets. ( Nya spetsgardiner till köksfönstret kanske?)
  14. Elfenben. ( Passar bäst på elefanterna! kanske en resa till Afrika för att se sagda elefanter!)
  15. Kristall. ( Släkten börjar bli krävande, både linnedukar och kristallglas!...)
  16. Fjäder. ( Dags att skaffa nya Ankor!)
  17. Silke. ( Den silkeslena huden är nog ett minne blott vid det här laget...)
  18. Satin. ( Vi hade alltså inte råd med fler sidenlakan...)
  19. Galon. ( Jaha, nya regnkläder till barnen...)
  20. Porslin. ( Kan vara dags för lite nytt porslin nu ja, som matchar Kristallglasen och Linnedukarna!)
  21. Nylon. ( Nu ska vi alltså ut och tälta?)
  22. Jute. ( Vill jag nog inte ha, föredrar Siden...)
  23. Hampa. ( Nu är det dags att experimentera med droger för att få fart på sexlivet med andra ord!)
  24. Sammet. ( Lite Sammetslena ord fungerar nog bättre än hampa...)
  25. Silver. ( Äntligen dags för ett smycke!! det fick man vänta länge på! )
  26. Kork. ( Nu är det hög tid att korka upp vinflaskorna! )
  27. Balsa. ( Tydligen blev man extremt "lätt" om foten av vinet! )
  28. Massonit. ( Är det enda huset består av numera!)
  29. Plywood. ( Har vi börjat ersätta massoniten med...)
  30. Pärla. ( Ett Pärlhalsband har väl ingen människa sagt nej till! )
  31. Mahogny. ( Äntligen dags att köpa en båt med andra ord.)
  32. Granit. ( Består grynnan av som vi körde på med båten...)
  33. Gnejs. ( Kan ha varigt inblandad i graniten...)
  34. Skiffer. ( Den var nog med på ett hörn den me! )
  35. Korall. ( var det vi såg på botten när båten sjönk...)
  36. Marmor. ( Marmorbänkar till det nya köket kanske?)
  37. Tegel. ( Nu ska vi mura en ordentlig skorsten till huset, så vi får lite värme!..)
  38. Cement. ( Dags att bygga ett ordentligt hus, som står pall för det mesta!)
  39. Grafit. ( Är en stensort som vi säkert kan använda någonstans i huset.)
  40. Rubin. ( En gnistrande rubinring... såg jag i ett skyltfönster...)
  41. Keramik. ( Nya blomkrukor.. )
  42. Mässing. ( Hade vi ombord på båten, den som gick på grund...)
  43. Plåt. ( Är det redan dags att lägga om taket på huset?)
  44. Nickel. ( Är något jag helst undviker i mina smycken!)
  45. Safir. ( En liten safir pryder numera min ring.)
  46. Bly. ( Har man som sänke på fiskelinan när man metar...)
  47. Kvicksilver. ( En väldigt gammal febertermometer...)
  48. Zink. ( ska vara nyttigt för kroppen... har jag hört.)
  49. Aluminium. ( en ny Köksbänk! )
  50. Guld. ( Ja här krävs väl ingen eftertanke...)
  51. Krom. ( Nya kromlister till bilen?)
  52. Brons. ( ska vi ha en trädgårdsstaty!?)
  53. Koppar. ( Nu skall takplåten ersättas med kopparplåtar!)
  54. Platina. ( Kommer vi inte ha råd med!)
  55. Smaragd. ( ännu en liten sten, bredvid min safir..)
  56. Volfram. ( Eeeeh??? )
  57. Mangan. ( hade man inte det i tänderna förut?)
  58. Bärnsten. ( Yippie! ett nytt smycke!)
  59. Akvamarin. ( Ännu en vacker sten till min ring...)
  60. Diamant. ( NU börjar vi prata allvar här!)
  61. Glas. ( Är det dags för nya glas nu IGEN!?)
  62. Topas. ( Är en vacker ädelsten. själv blir jag nöjd om han använder topps!)
  63. Jade. ( Är väldigt vackert! kommer vi aldrig ha råd med!)
  64. Emalj. ( Det var det vi hade på våra tänder... en gång.)
  65. Krondiamant. ( Kanske vi fått se på museum eller nåt...)
  66. Uran. ( Gör sig bäst i ett kärnkraftverk!)
  67. Opal. ( Jag har alltså äntligen bytt batteri i min klocka, den med urtavlan i opal.)  
  68. Granat. ( Är en farlig sak! om vi nu inte pratar om ädelstenen!)
  69. Briljant. ( Denna lista är väl fullkomligt briljant!)
  70. Järn. ( Ja har du orkat läsa så här långt måste du ha en vilja av Järn!)

1 kommentar:

  1. hihi du är rolig du vännen, undrar om jag ens får komma till siffran 1

    Kramiz

    SvaraRadera