fredag 17 april 2015

Trädgårdsplanering.

Att planera sin trädgård är både underbart kul och otroligt svårt... känner att jag vill så mycket... men inte alltid vet hur jag ska komma dit...?
gissar att det är en tämligen vanlig åkomma bland övriga trädgårdsägare också ;)
Men för att försöka få någon rätsida på det hela så ritade jag upp tomten och trädgården i ett gratis Datorprogram ifrån Gardena.
 Gardenas planeringsverktyg tyckte jag var förvånansvärt bra!
alla som någon gång har spelat datorspelet "the Sims" kommer direkt känna igen sig i det hela, för det är uppbygt på liknande sätt.. förväntade mig nääästan att få se de små glada gubbarna springa omkring över skärmen! ;)
men även om du aldrig ens har hört talas om det spelet och är total novis på datorer så kommer du lyckas med detta program...

här kommer bilder av vår trädgård. bilderna är skärmurklipp ifrån Gardenas hemsida www.gardena.com och föreställer våran trädgård.
inte tog det speciellt lång tid att göra dem heller. något jag tyckte var toppen.

här är trädgården, så som den såg ut innan vi gjort något alls. några gammla stubbar och en del stenar stack upp i gräsmattan på olika ställen och längs ena sidan fanns ett vildvuxet område med en massa sly och elände som inte blivit underhållet på åratal...

Nästa steg i utvecklingen är där vi befinner oss i dag. den slybevuxna delen är utrensad och ersatt med numer grusad trädgårdsgång omgärdad av rabatter. förvisso väntar flera av dessa rabatter på inehåll ännu.. men det kommer så sakteliga det också.
vidare så breddar vi ju infarten just nu. (av nån anledning så syns en grön rand på infarten här. den använde jag för att placera huset rätt på tomten. så i verkligheten är det självklart inte en sträng gräsmatta på infarten!)
här har jag också flyttat på vinbärsbuskarna.


Och slutligen så är en av funderingarna något åt detta håll.
mer träd och buskar längs alla kanter, samt mer häck.
trädäck på fram och baksida och så en bubbelpool. :D
vår "vanliga" pool, som är en ovanmark-pool och därav flyttbar, har jag låtit stå kvar där vi hade den förra sommaren.

 
måtten på tomten och vårt hus tog jag fram ifrån vår tomtkarta. så de stämmer. däremot är träd och buskar utplacerade på ett ungefär... för inte har jag sprungit med måttbandet kors och tvärs inte! får vara nån måtta på galenskaperna!
 
 
nu önskar jag bara ett liknande program för att kunna designa enskillda rabatter! men det har jag inte hittat något ännu.. men det skulle vara så smidigt om det fanns ett program där man kunde ställa in växtzon och hur mycket sol rabatten får.. och sen få förslag på växter som trivs där! förstå hur mycket enklare det skulle vara att få till sin trädgård!!

1 kommentar:

  1. Vad kul att se hur tomten ser ut ovanifrån.. :) Så mycket lättare att planera ju! Här händer inte mycket alls...Min snickrande granne verkar hitta nya projekt hela tiden...så vi kommer snart att skrota vår altan på baksidan. Lägger mer energi på stugan och ev. framtida husprojekt istället. Orkar liksom inte HUR mycket som helst. :) Ska bli kul hur allt ser ut i sommar hos dig...för du har ju så lummigt o fint. :) KRAAAAAM

    SvaraRadera